Aktuellt kulturtema

Berättelser

Att ge sig in i sagornas och berättelsernas värld ger rikliga möjligheter att bearbeta sin omvärld och utveckla förmågan att kommunicera och samspela med andra.

Vi vill även att eleverna ska vara delaktiga i att berätta och gestalta samt få möjlighet att utveckla sin fantasi.

Undervisningen innehåll:

Arbetet syftar till att eleverna ska få:

  • Använda olika estetiska uttryckssätt för att berätta och gestalta
  • Utveckla sin kommunikationsförmåga
  • Samspela med andra
  • Använda hela kroppen i gestaltande och berättande
  • Delta i lekar
  • Träna på att föreställa sig saker
  • Träna rumsuppfattning och förmågan att orientera sig i närmiljön
  • Bekanta sig med något eller några av de sammanhang som samhället runt omkring kan erbjuda (ex. bibliotek, teaterföreställningar)
  • Reflektera över samband mellan orsak och verkan
  • Träna begrepp och ramsräkning

Bedömning

Under arbetets gång, och skriftligt i slutet av arbetsområdet, kommer vi att bedöma elevernas förmåga att 

  • Delta i att framställa bilder och former
  • Delta i sång, spel, rörelse och dramatiserande och att göra val i samband med detta
  • Samspela i kommunikation
  • Visa på en förståelse för språket i skilda former av berättande
  • Kunna delta i att återberätta enkla berättelser
  • Använda olika former av kommunikationshjälpmedel
  • Förstå enkla lekar och deras regler
  • Orientera sig i ett rum och leta upp föremål
  • Använda begrepp kopplade till temat
  • Delta i räkning och ramsräkning

Elever och vårdnadshavare kan se kopplingar till kursplanerna och efter hand läsa mer om bedömningen på Unikum.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *